Storyn sätter priset

Priset på en produkt eller en tjänst kan påverkas av vilken berättelse man skickar med den. Det är en av grundpelarna i hela resonemanget om Corporate Storytelling. Storyn kan ge ett mervärde. En fiskkonserv med berättelsen om vem som tog upp fisken kan höja priset på fiskburken jämfört med burken som är just bara en fiskkonserv utan story. Ett färskt praktexempel på dessa krafter är berättelsen om den döde påven Johannes Paulus II:es polsktillverkade 50-talsbil.


När förre påvens bil, en FSO Warszawa M20, bjöds ut på Christie´s auktioner för en tid sedan stannade budgivningen på nästan 600.000 kronor. Detta för en gammal risig 50-talsskrotbil från öst som stått i en lada sen 70-talet.
Påven hade köpt den ny 1958.
Få skulle vilja ha en sån bil även om den hade varit i nyskick. Snacka om att storyn sätter priset.
Nu nöjde sig inte den polske säljaren – som för övrigt hade fått bilen till skänks. Han hade hoppats på två miljoner, så bilen är fortarande osåld.