Är det företagsreligion?

Fråga:
Det verkar nästan som om det närmar sig religion när man ger sig in i Corporate Storytelling. Är det vad det går ut på?


Svar:
Det finns faktiskt litteratur som talar om företagsreligion. Och det finns konsulter och tänkare som närmat sig de perspektiven. Och visst kan en del Corporate Storytelling snudda vid de stora frågorna och hur de hanteras på en arbetsplats.
Men jag tror inte riktigt det är den naturliga svenska modellen. Det beror förstås på vilken typ av verksamhet man har. Svenska Kyrkan, till exempel, skulle säkert kunna fundera lite i de banorna. De hanterar ju faktiskt the greatest story ever told. Och de har förstås i sin kultur rader av fantastiska stories.
Kanske också andra oranisationer som handlar om människors sökande och människor i nöd. Men allt det där ger sig när man väl börjar leta upp berättelser och skörda dem.
Så det är nog klokt och ta ett steg i taget.
Men jag skulle i och för sig gärna leta efter lite mirakler när jag är ute i organisationerna. Då menar jag mirakler i den moderna lite urvattnade form som vi använder ordet idag. Fantastiska händelser och tillfälligheter snarare än de klassiska underverk som ligger till grund för katolska helgonutnämningar.
Man kan alltså leta i organisationen efter fantastiska händelser och spännande tillfälligheter som lett till starka berättelser som går att koppla till varumärket – även om det inte är en religiös organisation.
Sen har jag faktiskt mött människor som talar om de företag där de jobbar i smått religiösa, eller åtminstone sektliknande, termer. Och jag vet att det faktiskt förekommer företagsschamaner på sina håll i USA. Och jag har sett begreppet ”produktevangelist” dyka upp.