Är Volvos laxfilm inte storytelling?

Fråga:
Jag hörde att du kommenterade Volvo Cars TV-film med en man och en kvinna i en Volvobil som bara filmas inifrån och där de har en fisk med sig som de kastar ut genom fönstret. Du sa att det inte skulle vara storytelling. Vad menar du med det?


Svar:
Jag tycker den där reklamfilmen var som vilken reklamfilm som helst. Visst var det en story om en man och en kvinna och en fisk i en bil. Kanske funkar den också. Det finns en annan ungefär lika märklig om två unga män som skulle ut och fiska. De hade gummibåten med sig men då ringde en av killarnas flickvänner och undrade var han hade tagit vägen. Så de vände hem.
Vad är detta????
Ja inte är det Corporate Storytelling. Det är som vilken påhittad saga som helst där förmodligen Volvo Cars vill visa i närbild hur bilen ser ut och att det är unga människor som gillar den ( de vill väl sänka åldern på kunderna 40+ är ju en begränsad kundkrets ).
Corporate Storytelling går på verkligheten. Utan påhittade sagor och skådespelande modeller. Man går istället rakt in i organisationen och letar fram sanna, ofta värderingsbärande, berättelser om medarbetare, kunder, produkter och tjänster. Sen använder man dessa berättelser i rekrytering, marknadsföring och utveckling av organisation och kultur.
Då behöver man alltså inte hitta på den där sagan om mannen, kvinnan och fisken i en Volvobil.
Det är de sanna berättelserna som redan finns där i organisationen och bland kunderna som en Corporate Storyteller är intresserad av.

3 responses

  1. Historier är väl alltid samförfattade men ofta är det väl så att det finns författare vars ord väger tyngre än andras?
    Det är klart att det kryllar av historier i en organisation men vad de betyder är väl i hög grad beroende på vilka som har tolkningsföreträde i organisationen?
    Om det förhåller sig på detta viset känns det stort och hårigt att tala om företagets sanna och verkliga berättelse.
    Sedan har ju en storyteller ”rätt att måla och skissartat förenkla”. Så rimligen borde en annons kunna vara en dramatisering av företagets verkliga och sanna berättelse.
    Hur vet vi att Volvos fiskannons inte är en sådan dramatisering med ett budskap som ligger i linje med företagsberättelsen?

  2. Om jag vore reklamfilmare skulle jag nog inte berätta historier. Jag skulle jobba med redan existerande historier eller tankemönster och försöka förändra tolkningarna. Filmens berättarteknik är dessutom helt annorlunda än muntlig och litterär berättarteknik.