Nicorettestoryn – en skapelseberättelse

Nicorettestoryn börjar ombord på en svensk u-båt på 60-talet. På u-båtar får man förstås inte röka vilket är hårt för rökare som vant sig vid kicken de får några sekunder efter första halsblosset…


Varför är en del i u-båtsbesättningen mycket grinigare och mer lättstötta än andra? Klarar de inte den psykiska pressen att befinna sig under vattnet? Har de blivit felrekryterade trots alla test?
Tankarna snurrade i ansvariga huvuden ombord i de trånga utrymmena på en svensk u-båt på 60-talet. Djupt nere i Nordsjöns gråa vatten. Med motorernas dova surrande i u-båtsskrovet.
Plötsligt föll poletten på plats.
Det är ju rökarna! Så fort de kommer ut i friska luften sätter de ju cigaretten eller pipan i munnen och blir hur sociala och avspända som helst.
Från grinig till social på några sekunder!
Den insikten ledde till att dåvarande läkemedelsföretaget Leo utvecklade den på sin tid helt unika produkten Nicorette, en ordlek om att ta nikotin på rätt sätt. Niko Rätt.
Visionen blev, utifrån u-båtserfarenheten, att förse de griniga och lättstötta med nikotin på annat sätt än via rökning. Skulle man inte kunna tillverka ett tuggummi med nikotin i?
En helt ny idé. En tuggumifabrik kontaktades och the rest is history.
Nuvarande Pfizer säger sig via tuggummit ha hjälpt 60 miljoner människor att sluta röka, ytterst tack vare att någon reflekterade över de griniga och lättstötta ombord på den svenska u-båten på 60-talet.
Stopp/
Detta är ett intressant och tydligt exempel på en skapelseberättelse. Inte för många fakta. Exploatera själva händelsen ombord. Bort med siffror och artigheter. Visa en scen och måla med stora penseldrag dig fram till insikten!