De bygger kultur

Företagskultur det har man vare sig man tänkt på det eller inte. Men det finns ledare som vill driva på och utveckla sin organisations kultur. Metoden att stimulera kulturen är ofta att ta fram, förbereda och använda multiverktyget Corporate Storytelling. Arlanda Express gör det. Vägverket gör det. Nynäs Naphthenics gör det. Vattenfall gör det. Och många fler.


Praktiskt taget dagligen får jag nya förfrågningar. De som kontaktar mig har oftast redan förstått att de borde kunna använda sig av de sanna kulturbärande berättelserna som finns i företaget eller organisationen. Dessa berättelser som så att säga ägs av organisationen går nämligen att använda i varumärkesbyggandet och i utvecklandet av verksamheten.
Det är berättelser som på ett enkelt sätt visar varför man finns till. Var man kommer ifrån. Vart man är på väg. Vad man står för och hur man beskriver sin värdegrund.
Det underbara med de här berättelserna är just det att de redan finns där. Det behövs ingen kreativ copy som hittar på. Ingen stå-uppare som föredrar. Traditionsbärarna som kan berätta dessa berättelser finns i organisationen och i nätverket med kunder och andra som är omkring.
En Corporate Storyteller kan konsten att leta upp berättelserna. Han eller hon vet hur man lyssnar av dem, bedömer dem och skördar dem så de kan göra nytta i rekrytering, organisationsutveckling och affärer.