Produkten berättar väl själv?

Fråga:
Jag hörde en person säga att Scania gör så bra bilar så de behöver inte hålla på att ladda varumärket med berättelser och annat. Det sköter deras lastbilar så bra åt dem. Då behövs väl inte storytelling?


Svar:
Du undrar om det inte är produkten eller tjänsten i sig som berättar? Och visst kan man säga så. En biltillverkares bil är nog oftast det viktigaste instrumentet för att visa varumärket.
Men man får se upp. Det finns ett kulturkapital som Corporate Storytelling botaniserar inom. Företaget är inte bara bilen som den levererar. Man kan och bör också skicka med berättelser om bilen, om kunderna eller tillverkarna som laddar bilen med ytterligare värden. Kanske om företagets sociala ansvarstagande.
Tillverkaren vill rimligtvis vara med och påverka berättelserna om vad man håller på med.
Tjänster måste befolkas och man ska berätta om dem för att de ska bli synliga och uppenbara. I slutändan är det den samlade men ständigt föränderliga bilden av alla budskap som bygger varumärket.
Arbetar man med Corporate Storytelling så vill man ha konkreta bilder och berättelser ur verkligheten som kan påverka den samlade bilden av företaget och varumärket.
I lastbilsfallet är det exempelvis nyttan som användaren av bilen har av sin Scania. Eller berättelser om hur produktutvecklarna på Scania gått till väga för att producera en så bra bil.
Hur gick det till? Vad är det i Scaniakulturen som gör detta möjligt? Vill vi inte att kunder och medarbetare ska kunna berätta om det? Jag är säker på att nöjda Scaniaägare skulle vilja berätta om det.
Det är i så fall Corporate Storytelling.
Vad och hur berättar vi egentligen om Ferrari, Lloyd, Bmw, Skoda och Volvo 240?