Jag frågar men får inget svar

Fråga
Jag vill hitta historier i mitt företag. Jag brukar då be medarbetarna berätta en historia som de tycker är bra. Men de kommer inte på någon? Har vi inga berättelser, eller?


Svar:
Överallt där det finns människor som ska åstadkomma någonting tillsammans finns det berättelser. Det är så det hela håller ihop. Det är så vi överför kunskaper och erfarenheter och visar värderingar.
Men det är klart, som man frågar får man svar.
Det är alltså genom de rätta frågorna som du får fram berättelserna som du är ute efter.
Är du ute efter exempelvis en hjälteberättelse så ska du förstås fråga om din medarbetare vet någon som någon gång gjorde något kanske oväntat och nytt som gjorde att ni började jobba på ett nytt sätt. Kanske en liten detalj som så här i efterhand visar sig avgörande.
Eller berätta om ett dilemma som löstes av att den eller den gjorde en extra insats som löste det hela? Eller när någon insåg att det höll på att gå riktigt illa men att den eller den gjorde precis rätt just då.
Sen kan du borra dig ner i den händelsen och exploatera berättelsen på ett sätt så att den befolkar varumärket på ett sant och för organisationen nyttigt sätt. Berätta om händelsen filmiskt i mentala bilder så att den som lyssnar känner att det är en riktig story. Som att han eller hon var med.
Så kan du hitta en hjältestory som kan göra nytta i din organisation.
Sen finns det förstås andra typer av berättelser som kräver andra frågor. Skapelseberättelser, ”lätta-på-trycket-berättelser”, berättelser om kunder som blev överväldigade – eller förbannade för den delen. Berättelser om personer eller vad som är typiskt för just vårt företag. Och så vidare.
Det gäller alltså alltid att noga tänka igenom hur man frågar när man ska skörda berättelser. Det är det viktigaste förarbetet.