Angår det mig som ledare?

Fråga:
Vad angår Storytelling mig som ledare i företaget? Ska vi verkligen hålla på och berätta företagshistorier för varandra och för våra kunder? Vi har ju så mycket annat som är viktigt? Och företaget beskrivs ju redan med företagsfakta i exempelvis årsredovisningen.


Svar:
När kunderna hör namnet på ditt företag. Vad vill du att de ska tänka? Vilka bilder ska stiga fram i deras huvuden? Vad hoppas du att de ska säga? Du kan inte räkna med att de sjunger siffervisor utifrån era resultat och diagram.
Och när det gäller ledningsgruppen och dina övriga medarbetare? Vad hoppas du att de ska tänka och säga?
Vill du hjälpa till att få fram dessa mjukare bilder och tankar? Vill du skörda i kulturkapitalet? Då ska du samla människorna, inspirera dem och fråga dem. Du närmar dig storytelling.
Du kan förstås inte styra människors tankar. Men du kan påverka. Du bör därför definitivt tänka igenom de här sakerna. Du kan hjälpa till att öppna tankegångerna och släppa fram bilderna av verkligheten.
Vad håller ni på med egentligen? Vart är ni väg? Vad skiljer er från de andra? Det finns faktiskt sanna berättelser i organisationen som ger svar på alla dessa viktiga frågor? Du behöver inte fabulera och hitta på. Svaren finns redan där det gäller bara att veta hur man ska skörda dem. Det är storytelling.
Du vill kanske att medarbetarna – och kanske t o m kunderna – frivilligt ska kunna ”sjunga liknande sånger” när de dansar runt varumärket (totempålen). Så om du vill att kunder och medarbetare ska uppmärksamma något speciellt om er så får ni se till att förpacka dessa berättelser och ”sånger” och desutom leverera dem ihop med varan eller tjänsten.
Det är kommunikation, ordet kommunikation betyder ”göra gemensam”.
Det är så resonemangen går när vi drar igång ett projekt med Corporate Storytelling.

One response