Inte bara historia

När jag är ute i företag och organisationer så märker jag att många först tror att Corporate Storytelling handlar om att berätta organisationens historia. Hur det hela började en gång. Om den första produkten och liknande. Och visst kan det vara det. Men verkligheten om detta är mycket mer spännande än så…


Jag använder medvetet det engelska uttrycket Storytelling även i svenskan. Jag väljer ordet Storytelling för att om man säger att man ska berätta en historia så ger det, för ett svenskt öra, lätt en association till något lite lättsamt och roligt. Att det inte är riktigt på allvar.
Corporate Storytelling alltså.
Det kan också handla om framtiden. Det kan handla om medarbetarna. Vem är han? Vem är hon? Varför just du? Hur gick det till? Var exakt gick det snett?
Det kan handla om vår gemensamma kunskap. Om hur vi hanterar mångfaldsfrågor. Om dig och mig. Om vad våra kunder säger.
Man letar efter, skördar och förpackar sen dramaturgiskt berättelser som finns i organisationen. Det är organisationens kollektivt ägda berättelser som finns där för att vi arbetar tillsammans.
Organisationens berättarrepertoar går faktiskt också att påverka genom att lyfta blicken. Vi kan ta vara på berättelser som surrar i fikarumet, vid kopiatorn eller i lunchmatsalen.
Visst finns det elakt skvaller och ont förtal på en del arbetsplatser. Storisarna speglar klimatet i organisationen. Dåligt ledarskap ger mycket skitsnack!
Men det finns också många konstruktiva kultur- och affärsbärande berättelser som mycket väl skulle gå att exploatera och kategorisera under en rad rubriker. Det är främst dem vi är ute efter.
Det är så vi går tillväga när vi arbetar med Corporate Storytelling. Vi kategoriserar de berättelser vi skördar och använder dem där de gör nytta för verksamheten.