HR-profilen sommaren 2005

Under rubriken HR-profilen presenterar Pa forum på sin webbplats – http://www.paforum.se – storytellern och journalisten Matts Heijbel. Matts ska under hösten delta i en kurs på Pa forum om storytelling som verktyg i värderingsarbetet.


Allt fler företag och organisationer hoppar på trenden att ge sitt varumärke ett ansikte och fylla det med mening. I höst håller en av Sveriges mest erfarna storytellers, Matts Heijbel, en utbildning i ämnet på PA forum.
– Det är bara att konstatera att storytelling i organisationer kan vara ett kraftfullt verktyg och till stor nytta för dem som vill utveckla sin organisation, sin personal och sina affärer, säger Matts Heijbel.
Sedan 1999 har han arbetat med att befolka varumärken med hjälp av corporate storytelling och därmed tillföra en mänsklig dimension som komplement till siffror, OH-bilder och Power Point-presentationer. Han har letat upp, skördat och dramaturgiskt förpackat storys åt bland annat Kanal 5, SAS, Proffice, Svenska Taxiförbundet och Det Norske Veritas. Hur skapar man då en story?
– Jag letar fram sanna berättelser ur företaget som visar nyttan med verksamheten och som ger varumärket ett ansikte. Får man sedan dessutom andra utanför företaget att föra vidare berättelserna har man verkligen lyckats i sin PR.
Affärsmässig storytelling kommer ursprungligen från USA och till Sverige först i slutet av 90-talet. Att intresset för verktyget växer tror Matts Heijbel beror på att många företag inser att de traditionella budskapen inte alltid når fram.
– Underfundiga reklamtexter, konstiga diagram och proffsiga presentationer i all ära, men vad gör företaget egentligen?
Många har svårt att förklara såväl verksamheten de arbetar i som sin yrkesutövning.
– Det är då man ska ta till berättarkonsten och leta fram en sann story runt en fråga, säger Matts Heijbel.
Mer om kursen på – http://www.paforum.se