Rädda Barnen

Även Rädda Barnen talar på sin hemsida om corporate storytelling. Det är under rubriken CSR, eller Corporate Social Responsibility, alltså att företag tar samhällsansvar och sen berättar om det. Läs själv!


” Konsumenter och köpare har historiskt valt produkter och tjänster efter rationella beslutsunderlag. Prestanda, pris, leveransvillkor, garantier etc var grunden i all affärsverksamhet under större delen av 1900-talet. Detta följdes av mer emotionella beslutsunderlag som färg, form, status, exklusivitet etc.
Men i takt med att även dessa argument tenderar att likna varandra, skapas på 2000-talet utrymme för affärsvärldens ”storytellers”. Kan man ladda sin verksamhet eller sina varumärken med en själ eller berätta en historia som skiljer sig från konkurrenternas, ökar chanserna till god kundlojalitet och lönsamma, långsiktiga affärer.
Men för att detta ska lyckas genom CRM-aktiviteter krävs strategiska ställningstaganden från företagsledningen, såväl som en tydlig acceptans från de anställda. Det tar helt enkelt tid att vända verksamhetens fokus i dessa frågor, men för dem som lyckas finns goda affärer som belöning. Och för den delen – det gör inte heller ont att varje dag göra andra något gott.” Från http://www.rb.se/sv/StodOss/Foretag/CSR/

2 responses

  1. ”Konsumenter och köpare har historiskt valt produkter och tjänster efter rationella beslutsunderlag.”
    Vilket totalt nonsens! Stod det verkligen så på Rädda Barnens sajt? Well well, nu verkar det vara ändrat.
    Intressant blogg detta för övrigt. Kul att sätta namn på och utveckla företagets hitorier.
    // JV