Nya SAS-berättelser

SAS i Sverige har redan tidigare använt sig av corporate storytelling för att befolka sitt varumärke med bilder av verkliga händelser i företaget. Förra sommaren samlades, i seminarieform, en rad värderingsspeglande berättelser in av Matts Heijbel. Nu är det flodvågsberättelserna som levereras. Det är berättelser från de medarbetare som var med i luftbron med uppdraget: Hämta hem dom!


Flodvågsberättelserna handlar alltså om det intensiva arbetet som SAS-medarbetarna hade i anknytning till själva transporterna. Inte om själva förödelsen som de såg på plats i Thailand. Berättelserna skildrar själva uppdraget och vad det innebar för dem som var inblandade i aktionen.
Det är djupt gripande och engagerande berättelser om teambuilding, arbetets mening, nära passagerarkontakter, gränsöverskridande samarbete och den uppfinningsrikedom som krävdes för att arbeta under dessa extraordinära förhållanden.
Berättelserna ska nu främst användas internt för att se vilka energier och insikter från luftbron som kan föras in i SAS-vardagen. De kan vara goda diskussionsunderlag i samband med ledarskapsfrågor och i den lärande organisationen.
De som deltog i luftbron har berättat om vad de lärde sig under den vecka då aktionen pågick och deras berättelser blir nu en del av SAS kulturkapital.
Beställare var kommunikationsdirektören på SAS Sverige, Andris Zvejnieks, en av toppkommunikatörerna i Sverige som verkligen förstår sig på på corporate storytelling.