Nyhetsbrev 7: Denning till Sthlm

Nu kommer Steve Denning till Stockholm. Han är den mest kände i världen på området corporate storytelling. Boka eftermiddagen den 17 mars och bege dig till Stallgatan 7, alldeles nära Nybroplan så får du höra honom. Även Matts Heijbel, Mikael Möller och danske Svend-Erik Engh deltar. Priset är 500 sek + moms, kontant i biljettkassan på Fabulafestivalen.


Steve Denning talar och argumenterar mycket om hur berättelser kan förändra och utveckla organisationer. Han reser världen runt och föreläser för näringsliv och högskolor om sin metod. Han har för övrigt ett förflutet i ledningen av Världsbanken.
Nu kan du alltså själv lyssna på honom och se vad du kan ta till dig för din egen del och för din organisations utveckling. Mer information om detta och länken till Dennings webbplats finns längst ned i detta nyhetsbrev.
Denning är förstås jättestor, men det är numera helt klart att det pågår mycket här hemma på den svenska arenan också. Anpassat efter våra företagskulturer. Du får exempelvis höra mig, Matts Heijbel, berätta helt kort bland annat om mitt arbete på SAS.
SAS hade en luftbro till Thailand efter flodvågskatastrofen och jag samlar nu, på uppdrag av PR-byrån Springtime ( nyligen utsedd til landets främsta ) och SAS, berättelser från dem som var med.
Det handlar om de inblandade SAS-medarbetarnas nya kunskap, deras insikter och deras eftertankar. Berättelserna visar vad de anser att ett flygbolag kan lära sig av en så extrordinär situation som denna.
…………………….
När jag skördar berättelser i företag och organisationer stöter jag ofta på frågan om vad som är sant och vad som inte är sant. Och vem som ska avgöra detta. Det är diskussioner som alla som håller på med företagsberättelser måste ta tag i. Makten över berättelsen och dess innehåll.
Jag för min del är rätt bestämd på att berättelserna måste ha bärighet i verkligheten. Inte i varje detalj och inte för mycket fakta. Men rent påhittade berättelser som bara försöker bygga in berättarens önskan i varumärket riskerar lätt att slå tillbaks. Berättelserna ska kunna göra nytta för verksamheten.
Det hindrar förstås inte att man anonymiserar eller att man berättar visionsberättelser som är upplagda så att de berättar vad man skulle vilja kunna beskriva som en verklighet om 5 år. Men då ska syftet vara tydligt.
Litegrand så fungerar Dennings springboard-tankar.
Jag ska återkomma om detta närmare i ett kommande nyhetsbrev.
…………………….
Jag har just fått in den senaste akademiska uppsatsen om corporate storytelling. Den är skriven av några studenter på Handelshögskolan i Göteborg och jag är en av deras källor eftersom jag dagligen arbetar med detta. Nu ska jag först läsa den. Sen ska jag, enligt deras önskan, publicera den på storytellers.se.
Jag har flera uppsatser och artiklar publicerade på sajten för att den som söker kunskap ska ha så mycket som möjligt att relatera till. Varje månad har jag över 1000 besök på storytellers.se
Dennings webbplats är http://www.stevedenning.com
Mer information om seminariet Storytelling i näringslivet finns på http://www.fabulafestival.se
…………………….
Jag som skriver detta nyhetsbrev heter Matts Heijbel. Jag arbetar med corporate storytelling och ansvarar för webbplatsen http://www.storytellers.se
Du som får brevet har i anmält dig själv – eller så känner du mig. Du kan också ha varit på något av mina seminarier eller gått någon av mina kurser.