Nyhetsbrev 5: Intresset bara ökar

Intresset bara ökar för corporate storytelling. Studenter och forskare står på rad för att tränga in i perspektiven. På senare tid har Dagens Nyheter och Du & Jobbet haft långa ambitiösa artiklar i ämnet. De finns publicerade på http://www.storytellers.se.


Med cirka 1000 besökare i månaden på storytellers.se tänker vi snart dra igång en så kallad blogg, alltså en diskussionsplats på nätet, där vi ska försöka hålla corporatespåret levande. Det vill säga synen att organisationernas egna berättelser är uttryck för kulturkapital och att de kan användas affärsmässigt i företag och organisationer.
Jag har just avslutat en kurs som heter Storytelling i praktiken på Marknadsföreningen i Stockholm. Kommunikations- och hr-människor har träffats under 5 veckor för att diskutera, leta upp och utveckla stories som stödjer deras varumärken och deras affärer. Förutom nyttan är det oerhört roligt att hålla på med.
I somras hade jag tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan och Kommunförbundet storytelling med kommunala chefer. Väldigt intressant
att se hur de kommunala varumärkena kan byggas med berättelser om tradition och nytta. Hur kan kommunen göras synlig för medarbetare och brukare?
Det visade sig att man efter en kort fokuserande inledning kunde börja leta fram sanna berättelser ur den kommunala verkligheten som gjorde annars svårbegripliga sammanhang helt uppenbara.
Vinkeln på DN-artikeln som talade om storytelling nyligen var de att vi tror mer på våra vänner än på varumärkesmegafoner i reklam och
företagspresentationer. Kan ett företag eller en organisation få allmänheten att berätta så ökar trovärdigheten. Ikea brukar förstås användas som exempel i sammanhang.
Det går bra för dem som satsar på storytelling brett. Ikea och Ica ligger etta och fyra på Medieakademins förtroendebarometer som presenterades för en dryg vecka sen. I botten ligger förstås Skandia.
Jag får ofta frågan om Icas TV-reklam är storytelling. Och det kan man väl säga på sätt och vis, man berättar ju en story i såpaform. Men det är inte corporate storytelling i den meningen att man berättar sanna berättelser ur sin egen tradition. Ica har valt en annan väg. Jag tror för min del att verkligheten duger nog så bra. Om inte bättre. Något som If tagit fasta på i sin TV-reklam med försäkringsärenden.
Ikea satsar tungt på berättelser kring sin karismatiske ledare. Jag hörde någon säga att när han skulle besöka USA, Kamprad alltså, så sa amerikanerna: Va! Finns han? De trodde att Ikea på amerikanskt manér
hade hittat på en symbolisk låtsasfigur.
De flesta studenterna som kommer till mig går på Handels eller läser ekonomi på universitetet. En av dessa uppsatser vann PR-branschens pris som årets uppsats förra året. Den finns på storytellers.se.
Nyligen hade jag besök av några studenter från Konstfacks industridesignutbildning. De skriver magisteruppsats om storytelling i relation till industridesign. Jag återkommer till den så småningom. Men det var väldigt intressant att följa deras tanke att ett designarbete kan börja med en storyansats. Först story, sen design och när produkten är klar finns där story och design sammanflätade och ömsesidigt korsbefruktande.
Det där kan bli hur spännande som helst.
När jag nyligen var och talade med ett nätverk med ett tjugotal kvinnliga civilekonomer så hade de en önskan att få höra en del om det personliga varumärket. Det vill säga Storyn om mig själv. Det där är ett nytt intressant inslag som jag återkommer till. Hur kan vi bygga storyn om oss själva i karriär och affärssammanhang?
Detta och annat hoppas jag vi kan ha i ett storytellerbrus när sajten storytellers.se utvecklas vidare till en blogg inom kort.
Jag som skrev det här heter Matts Heijbel. De flesta som får nyhetsbrevet har anmält sig via storytellers.se. Andra har gått på mina kurser eller seminarier eller känner mig.
16. december 2004