SAS Sverige

När SAS Sverige under 2004 i samarbete med bland annat PR-byrån Springtime arbetade med kultur och värderingar i företaget anlitades Matts Heijbel för ett skräddarsytt storytellingprojekt. Syftet var att samla in kulturbärande och värderingsfyllda berättelser som fanns hos medarbetarna i det tidvis rätt svårt plågade företaget.


Matts Heijbel ledde arbetet och fick i seminarieform in en stor skörd stories att arbeta med. Han levererade senare en bearbetad repertoar av att tiotal berättelser. Dessa används sen dess i olika interna sammanhang för att göra SAS-kulturen synlig och för att hämta kraft i den hårda konkurrensen med lågprisflygen.
Informationsmänniskorna på SAS har på ett mycket klart och öppet sätt insett värdet av att skörda i kulturkapitalet när man ska formera organisationen inför de nya utmaningarna. Kommunikationsdirektören Andris Zvejnieks är kanske den toppchef på kommunikationssidan i Sverige som tydligast sett kraften i corporate storytelling.