DI använde storytelling om Kanal 5

När Dagens Industri i mitten av juni skrev ett helt uppslag i tidningen om Kanal 5 och vägen till den makalösa framgång som kanalen nu har använde man i stor utsträckning storytellergreppet som kanalen tillsammans med mig, Matts Heijbel, arbetat fram det senaste året. Är man väl förberedd på sin story så nappar journalisterna.


En trotsig tonåring som går hem hos annonsörerna var en av rubrikerna på det brett upplagda reportaget om Kanal 5s framgångar. Det var så vi formulerade den femtonåriga kanalens personlighet.
Tandställningen är på plats och självkänslan stark. Hon sträcker nu på ryggen sen hon blivit bäst i klassen och vunnit flera gånger över huvudkonkurrenten Stenbecks fina TV 3-pojke från Östermalm.
Kanal 5 har en tämligen okänd pappa i USA som inte brytt sig så mycket om henne så länge hon funkar och hon har fått utstå mycket mobbning här hemma innan hon kom fram till sin framgång bland annat med devisen: ” De andra kanalerna får stå för fluorsköljningen, vi bjuder på godiset.”
Kanal 5 redigerade själva starkt materialet i den bok som jag var med och tog fram och medarbetarna med en snittålder kring 30 har nu en samling anpassade berättelser som visar varifrån de kom, vart de nu befinner sig och vart de är på väg. Dessa berättelser kan de sjunga när de dansar runt sin totempåle.
När pressen kom, i det här fallet Dagens Industri, kunde Kanal 5 på ett hyfsat sätt påverka bilden av sig själv.
Journalister älskar en bra story. Och Kanal 5 har en bra story som är sann och ärligt berättad. Med andra ord kan väl förberedd storytelling påverka massmedias bild av verksamheten när de väl skriver om företaget eller organisationen.